Inhoud van magazine Nr. 123:
Dossier trekkenwanden: heffen en hijsen in het theater
Vorige zomer nodigde STEPP zichzelf uit op het kabinet van minister van cultuur Sven Gatz. Sedert 2012 zet de Vlaamse overheid in op automatisering van theatertrekken via de investeringssubsidies voor bovenlokale infrastructuur. Als steunpunt voor productionele, ontwerpende en technische krachten van de brede culturele sector vinden we dat uiteraard een goede zaak. We pleitten er alvast voor de automatisering van de trekkenwanden te behouden als één van de beleidsprioriteiten. Anderzijds vestigden we ook de aandacht op drempels in het reglement. Die vormen namelijk een belemmering tot het indienen van dossiers, wat zich dan weer vertaalt in een kleine beweging in het veld. We hamerden er in dat opzicht dus op de voorwaarden aan te passen. Door: Bert Moerman |
What's the frequency, Kenneth ?
Programme Making and Special Events, kortweg PMSE, staat voor de sector waar gewerkt wordt aan toneelvoorstellingen, festivals, concerten, tv-programma’s, corporate events en dergelijke. Men kan zich nauwelijks nog dergelijke producties voorstellen waar geen draadloze apparatuur wordt gebruikt: microfoons, in-ear monitoring en intercoms. Deze apparatuur moet voldoen aan een aantal technische en wettelijke vereisten om te mogen worden gebruikt. De vereisten worden per toepassing beschreven in een zogenaamde ‘radio-interface specificatie’, voor België worden de vereisten voor draadloze PMSE-apparatuur beschreven in specificatie B10. Door: Glenn Willems |
Reglement is reglement: Brussel en de geluidsnormen
Het lijkt wel of er in en rond Brussel om de haverklap wat te doen is over overlast. Dan doelen we op de soap rond de vliegroutes van Zaventem of het dossier van het Eurostadion - parking C ligt namelijk in het jachtgebied van Schauvliege, maar Brussel wil er wel zijn wetten stellen. Om niet onbetuigd te blijven, publiceerde het kabinet van Brussels minister van leefmilieu Céline Fremault ‘normen voor versterkt geluid’ voor het hoofdstedelijk gewest. Door: Roel Proesmans |
OISTAT, de internationale
Met afkortingen en acroniemen heb je wel vaker dat je wel min of meer weet waar het op slaat, maar niet precies waar het voor staat. Mogelijk is OISTAT ook één van die vage begrippen. Om een paar misverstanden uit de wereld te helpen, maar vooral omdat er dit jaar veel op stapel staat, stellen we de organisatie even voor. Door: Ivo Kersmaekers |
Toegankelijkheid van de culturele sector voor personen met een beperking: een brede waaier aan mogelijkheden
Als organisator van evenementen of als beheerder van een cultuurhuis heb je als eerste zorg het ontvangen van je publiek. Je wil de mensen het naar de zin maken, niet alleen met wat je hen aanbiedt, maar ook met de manier waarop. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar het vraagt meer aandacht dan je zou denken. Wat voor de ene een detail is, is voor de andere meer dan een drempel, het is een hindernis. Dit artikel licht de verschillende domeinen toe waar toegankelijkheid een deel van uitmaakt. Door: Thomas Desmet |
|
|