Inhoud van magazine Nr. 124:
Heritage, more than a sound mixing board
Dit artikel gaat over de manier waarop we met geschiedenis en erfgoed omgaan. Het gaat over musea, collecties, bibliotheken en vergeten magazijnen. Het gaat over de enthousiastelingen die verzamelen, de onderzoekers en de mensen uit de praktijk. De afgelopen drie jaar hebben het Kenniscentrum Podiumtechnieken van het RITCS (Erasmus Hogeschool Brussel) en SADA (University of the Arts Stockholm) onderzoek gevoerd naar het domein van theatermachinerie uit de barok. In de rand van dit onderzoek hebben we allerlei mensen ontmoet die hier in een of andere mate bij betrokken zijn, nieuwe onderzoeksmethodes hebben ontwikkeld en veel problemen hebben vastgesteld op het vlak van het beschermen van ons erfgoed en onze geschiedenis. Met deze tekst willen we een overzicht geven van deze ontdekkingen, van welke problemen er aangepakt moeten worden, welke methodes we daarvoor kunnen gebruiken en hoe we ons kunnen voorbereiden op de toekomst. Maar bovenal willen we een discussie starten, reacties uitlokken en iedereen die hier belang aan hecht inspireren. Door: Chris Van Goethem |
De ontdekking van het verleden
Met veel zin voor retoriek en geheel binnen de grenzen van ons vakgebied schreef de Franse schrijver en dichter Henry Bataille ooit: “Het verleden is niet achter ons, zoals men denkt, maar voor ons. De schaduw van wat was, werpt zich voor ons: wat dood is, bestaat nog en gaat voor ons uit.” De geschiedenis als eeuwig aanwezig, als bron en inspiratie voor de toekomst zeg maar. Door: Jan Decalf |
OISTAT-Nieuws Door: Ivo Kersmaekers |
TIP 2017: Slimmigheden en machins trucs
De inzendingen voor de Technical Invention Prize, uitgeschreven door OISTAT, zijn binnen. We deden een greep uit het aanbod.
|
Door livestreaming meer cultuur beleven
Livestreaming inzetten bij lokale kunst- en cultuurbeleving levert een veel breder publiek op. Uit onderzoek blijkt dat er met deze technieken niet minder volk komt opdagen, integendeel. Bovendien is de positieve impact van livestreaming op lokale kunst- en cultuurparticipatie veel groter dan de investering erin. Door: Lieselot Van Maldeghem en An Vanlierde |
|
|