Inhoud van magazine Nr. 104:
Naomi Kerkhove: van inkt tot draad
In het hoofd van scenografe Naomi Kerkhove begint de creatie van een ruimte met zwarte inkt en een stukje wit papier. Deels geïnspireerd door experimentatoren en surrealisten als René Magritte, Tim Burton, Keith Haring en Olafur Eliasson, verandert ze tekeningen en patronen in een driedimensionale wereld, gemaakt van stof en draad. Daar ontstaat dan een wisselwerking tussen het publiek en het theaterstuk. Kerkhove’s werk is een speelse combinatie van ruimtelijkheid en vorm, met een knipoog naar alledaagse voorwerpen. White Out en Valies zijn recente werken, die in première gingen in het kunstencentrum BUDA in Kortrijk en de Vooruit in Gent. Haar ontwerpen voor de theaterproductie Madame Très Bleue, geregisseerd door Sandra Carota, zijn deze zomer te zien op het Aberdeen International Youth Festival en het International Youth Arts Festival in Londen. Kerkhove is actief als artieste bij WP Zimmer in Antwerpen, waar ze deel uitmaakt van de internationale groep voor jonge kunstenaars die werken rond dans, fysiek theater, performance en mengvormen ervan. Door: Jessica Ballenger |
De Kunstberg ligt in Borgerhout
Midden in Borgerhout wordt hard getimmerd aan Matterhorn, een nieuwe thuis voor drie theatergezelschappen: Laïka, de Roovers en Muziektheater Transparant. De nieuwe artistieke berg verrijst in een voormalige opslagplaats op slechts enkele honderden meters van cultuurhuizen Roma en Rataplan. Door: Ingrid Vranken |
Het einde van de 35mm-filmprojectie: 2K-begripsverwarring uitgeklaard
2012 is voor filmvertoners een schakeljaar. Eind dit jaar zullen zo goed als alle bioscopen in Vlaanderen uitgerust zijn met digitale 2K-apparatuur, dankzij een gezamelijk onderhandeld aankoopcontract. Dat ook de laatste bioscopen stoppen met het vertonen van film op 35mm, zal duidelijk effect hebben op de beschikbaarheid van films op die drager. Iets wat ook cultuurcentra met een eigen filmprogrammatie zullen merken. Zij staan daarom voor een dilemma. Door: Maarten Alexander |
Op pensioen gaan als podiumtechnicus: kan dat wel?
Dat we langer zullen moeten werken, beseft iedereen. Langer moet je in België interpreteren als het niet vroeger stoppen dan de officiële pensioenleeftijd. Die is nog altijd vijfenzestig jaar. Maar daar wringt het schoentje al een hele tijd. Het percentage werkende 55-plussers bedroeg vorig jaar in Vlaanderen maar 38 % tegenover goed 47 % in de zevenentwintig landen van de Europese Unie . Daarenboven zullen tegen 2015 tot 300.000 mensen – de zogenaamde babyboomers – de arbeidsmarkt verlaten hebben. Die moeten vervangen worden door een generatie die minder talrijk is. Daarom wordt het cruciaal duurzame loopbanen te scheppen en zo iedereen langer aan het werk te kunnen houden. Niet alleen om te zorgen dat onze economie blijft draaien, evengoed om onze sociale welvaart te behouden. In de discussies over die uitdaging duikt vaak het concept op van werkbaar werk. Maar wat is werkbaar? En hoe pas je dat toe op de loopbanen van podiumtechnici? Door: Maarten Bresseleers |
Van podiumbouwen tot vertimmeren van je eigen loopbaan: loopbaanbegeleiding in de culturele sector
Het Levanto Loopbaancentrum vangt dubbele geluiden op uit de culturele sector. Telkens weer krijgen we de vraag naar een zinvolle job waarbij werk en privé naadloos op elkaar aansluiten. De culturele sector zou hierop het ultieme antwoord bieden. Vooral vanuit de profit horen we stemmen opgaan over een adempauze in hun loopbaan door een tussenstop in de culturele sector. Door: Annelies Droogmans |
Werkloosheidsuitkering voor Podiumtechnici
Geregeld rijst de vraag over de specifieke voordelen voor artiesten in de werkloosheidsreglementering, en de toepassing daarvan voor technici uit de artistieke sector. Hieronder een korte toelichting erover van het Kunstenloket. Door: Julie Van Elslande |
Werken als technicus in een Cultuurcentrum
In een cultuurcentrum kan je aan de slag als theatertechnieker, technisch medewerker, klankman, lichtman, of hoe je jezelf ook maar omschrijven wil. Om inzicht te krijgen in de aanwervingsprocedures is het goed eerst de achtergrond van een cultuurcentrum van dichtbij te bekijken. Door: Lies De Backere |
De rookies van het Toneelhuis
Rookie is een term die voornamelijk in de sport gebruikt wordt. Hij staat voor een jongere deelnemer of nieuwkomer. In de Amerikaanse sportwereld krijgen debutanten die voor het eerst op hoog niveau beginnen die naam opgespeld. Rookies zijn de sterren van de toekomst. Door: Tim Zeegers |
Stoere meiden in de techniek: An De Hondt en Marjolein Demey
Een selfmade technica bij kc nOna en een jonge freelancer uit de Rits-stal: twee vrouwen die zich stevig weren achter de scène en aan de knoppen van de techniek. Twee interviews daarom, met identieke vragen en met alvast éénzelfde passie: podiumkunsten. Door: Barbara Vandendriessche |
Scenografieopleidingen in Vlaanderen: een curieuze constructie
De opleiding scenografie kende in Vlaanderen een zeer bizarre ontwikkeling. Tot op vandaag bestaat er geen dagonderricht voor. Terwijl het beroep in de praktijk wel stevig uitgebouwd werd, zeker bij de grotere toneelgezelschappen en operahuizen. Binnen een cultuur waar podiumkunsten zich zo sterk profileerden, en zelfs internationaal grote faam genieten, is dat erg vreemd. Door: Mia Vaerman |
Over de grens...
In Vlaanderen legden we de afgelopen 15 jaar een heel traject af in het erkennen van en opleiden tot technische en ontwerpende functies in de culturele sector. Hoe zit het buiten Vlaanderen? In de komende edities van STEPP Magazine nemen we een kijkje over de (gewest)grenzen heen. Voor deze eerste sprong over geeft Michel Degelinne ons een overzicht van de opleidingen in Wallonië. Daar ontwikkelden de technische beroepen zich op een gelijkaardige manier als in Vlaanderen. Maar de opleidingsmogelijkheden liggen er toch een stuk anders.
Michel Degelinne is technisch directeur van La Venerie, het cultureel centrum van Watermaal- Bosvoorde in Brussel. Hij is daarnaast ook actief binnen het netwerk van cultuurcentra van de Franstalige Gemeenschap ASTRAC, en werkte onder andere mee aan een competentieproject voor de Franstalige Gemeenschap. Hij is de samensteller van het boek: Livre Blanc sur les Métiers et Formations en Régie de Spectacle et d’Evénement (2002-2005). Door: Michel Degelinne |
Opleidingen binnen de podiumberoepen
Het opleidingsveld in Vlaanderen is zeer divers. Afhankelijk van het gekozen beroep, je geprefereerde manier van leren, leeftijd en sociale beginsituatie kan je in verschillende systemen terecht. We geven hieronder een overzicht van de bestaande systemen en beroepen. Door: Chris Van Goethem |
|
|