04 09 2013
Marianne Van Kerkhoven is overleden in de nacht van 3 op 4 september. Dat heeft haar familie laten weten. Ze was de dochter van choreografe Jeanne Brabants en werd vooral bekend als dramaturge van Kaaitheater. Daar werkte ze met onder meer Anne Teresa De Keersmaeker, Josse De Pauw en Guy Cassiers.
Grote theaterdame
Marianne Van Kerkhoven was klein van gestalte maar een "grande dame" in de theaterwereld. Een eerder bescheiden vrouw die ver buiten de spotlights een heel belangrijke rol heeft gespeeld in het succes van grote theatermakers sinds het begin van de jaren tachtig van vorige eeuw.
Als dochter van choreografe en pedagoge Jeanne Brabants (1920) en Bert Van Kerkhoven (1906-1984, directeur van BRT en van KNS), lag het voor de hand dat ook Marianne Van Kerkhoven de weg naar het podium en het theater zou kiezen. Ze studeerde Germaanse Talen en schreef een thesis over kamertheaters in Vlaanderen. Al in haar studententijd deed ze aan politiek cabaret. En na een jaar in het onderwijs, werd ze in 1969 als een van de eerste dramaturgen in het Nederlandse taalgebied aangenomen bij de KNS in Antwerpen. Van een opleiding Theaterwetenschap was toen nog geen sprake en ook de rol van een dramaturg was nog niet zo duidelijk omlijnd. Dat was een van de redenen waarom ze al snel de KNS verliet.
In de jaren zeventig maakte zij politiek theater met het gezelschap Het Trojaanse Paard, genoemd naar een uitgesproken politiek stuk van haar hand.
Aan het begin van de jaren tachtig kwam ze in contact met een nieuwe generatie dans- en theatermakers die zouden uitgroeien tot de grote namen van de podiumkunsten van vandaag.
Kaaitheater
De wisselwerking tussen de tot dan toe verschillende werelden van dans en theater, en de ontwikkeling van de zogenaamde "grensoverschrijdende podiumkunsten" vonden een dankbare voedingsbodem in het Brusselse Kaaitheater. Marianne Van Kerkhoven begon daar eerst als vrijwilliger maar al gauw werd ze de vaste dramaturge van het Kaaitheater en werkte ze met mensen als Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas), Josse De Pauw, Jan Lauwers (Needcompany), Jan Ritsema, Guy Cassiers en Peter Van Kraaij.
Recenter was Marianne Van Kerkhoven betrokken bij het werk van een nieuwe generatie van jongere meer ‘beeld gerichte’ artiesten, zoals Kris Verdonck, Marijs Boulogne, Merlin Spie, Kate McIntosh, Hooman Sharifi, en bij de projecten van teksttheatergroep De Parade.
Zij publiceerde veel over theater en dans o.a. in Etcetera, het Vlaamse tijdschrift voor podiumkunsten. Van 1990 tot 1995 was zij hoofdredacteur van het viertalige magazine Theaterschrift. Een bloemlezing van haar teksten verscheen in het boek ‘Van het kijken en van het schrijven’ (Van Halewijck, 1999). Zij ontving verschillende prijzen voor haar werk.
Marianne Van Kerkhoven was de levenspartner van VRT-radioproducer en Jazz Middelheim-bezieler M |