20 07 2018
Eerstdaags valt STEPP-Magazine #28 in de bus. Daarin vindt u naast het STEPP-, OISTAT- en productnieuws volgende inspirerende artikels.
STEPP-Magazine is ook verkrijgbaar als individueel nummer (12€ - ook voorgaande nummers). U kan hiervoor een email sturen naar info@stepp.be. Wil u steeds STEPP-magazine ontvangen, word dan vandaag nog lid van STEPP.
Kunst met licht ensceneren: Van de neutrale White Cube tot en met het theatrale optreden in Hollywoodstijl.
Zoals kunstenaars hun beeldende werken eerst objectief concipiëren en dan zeer subjectief tonen, zo verschillend presenteren galerieën en musea ook de exposities van die artefacten. Daarbij leveren niet alleen de opstelling van de geëxposeerde stukken en de tentoonstellingsarchitectuur een bijdrage aan het scheppen van een neutraal of net een theatraal totaalbeeld. Ook de verlichting van de kunstwerken speelt een niet onbelangrijke rol. Bovendien moet de verlichting voldoen aan de vereisten van conservatie en energieverbruik. Dit artikel legt uit welke planmatige en technische aspecten relevant zijn voor de verschillende presentatievormen.
Expositieverlichting met LED: aandachtspunten bij de aankoop van armaturen voor expositieverlichting
Het verlichten van tijdelijke tentoonstellingen of het ensceneren van een permanente kunstcollectie is een toepassing waar ledtechnologie bij uitstek een aantal onmiskenbare voordelen biedt. Om de juiste keuze te maken, helpt het om een duidelijk beeld te hebben van de technische achtergrond. We lichten er een paar begrippen uit.
Uit de oude doos: LED, een nieuwe ster aan het firmament
De uitvinding van de gloeilamp en van de gasontladingslampen (neon, argon, ...) hebben tot de ontwikkeling van tal van lichtbronnen geleid. Met de jongste generaties brandt het licht ook steeds zuiniger. Een geheel nieuwe ontwikkeling op het gebied van lichtbronnen is die van de LED: de light emitting diode, de lichtgevende diode. Dit zijn lampjes met zeer geringe afmeting en diverse kleuren, die inmiddels voor tal van lichtoplossingen inzetbaar zijn.
Schone schijnwerpers: Watt na de gloeilamp ?
Dit themanummer van STEPP Magazine haakt in op de jongste contactdag waar we naar een antwoord zochten op de vraag #Wattnadegloeilamp? De hele lichtindustrie is in een duizelingwekkend tempo aan het overschakelen naar ledtechnologie. Waarbij de technische ontwikkeling nog wordt versneld door ambitieuze regelgeving. En of dat zo zijn gevolgen heeft voor onze sector.
Fading lights, transities in theaterbelichting in een historische context
Fading Lights is een samenwerkingsproject tussen het Kenniscentrum Podiumtechnieken en de Stockholm Academy of Dramatic Arts. Het project onderzoekt de geschiedenis van de belichting met de nadruk op de overgangen tussen de opeenvolgende technologieën. In het kader van de nakende overgang naar meer ledbronnen lijkt het ons nuttig om naar eerdere overgangen te kijken en misschien kunnen we er iets uit opsteken. Met andere woorden willen we te weten komen hoe de technicus, de ontwerper en het publiek zich hebben aangepast aan de overgang van kaars, naar gas, naar elektrisch licht.
Kleur bekennen: is CRI nog relevant voor LED ?
Tijdens de laatste CUE in Ahoy Rotterdam werden door de VPT verschillende lezingen geörganiseerd met specialisten in verschillende vakgebieden. Henk van der Geest was één van die specialisten in het vakgebied licht. Hij had het over de relevantie van CRI als het over led gaat en de nieuwste methode: IES TM-30-15. Zelf kende ik reeds CRI, CQS en TLCI, maar TM-30 was net als voor vele anderen in de zaal nog te ontdekken.
Bewerkelijke leegte: subtiel kleuren met ledlicht
Er zitten wel duizend instelmogelijkheden op de lamp. Ik gebruik ze op de meest basale manier door te mengen met de zeven kleuren en daarin steeds keuzes te maken. Af en toe zorgde de mix van led-, gasontlading- en halogeenlicht voor wat blurry situaties. |