20 05 2011
OPROEP: kandidaten voor de Algemene Vergadering en Raad van Bestuur BASTT krijgt een nieuw bestuur
Jullie hebben het alvast al gemerkt, er beweegt een heleboel bij BASTT. In de afgelopen maanden werd er achter de schermen druk gewerkt om de vereniging te professionaliseren. Johan Penson en het secretariaat hebben van de Raad van Bestuur een mandaat gekregen om deze transformatie to concretiseren en tot een goed einde te brengen.
De vernieuwde vereniging zal haar voortrekkersrol binnen de cultuursector opnieuw opnemen. Onder een nieuwe naam wordt de vereniging het steunpunt voor ontwerpende en uitvoerende krachten van de brede culturele sector. De vereniging zal er inhoudelijk en organisatorisch een stuk anders uitzien. Er komt een nieuwe Algemene Vergadering, er wordt plaats gemaakt voor zowel grote contactdagen of symposia, alsook voor kleinere informele meetings, en de actualiteit en ontwikkelingen op het gebied van techniek en ontwerp worden nauwgezet gevolgd en uiteengezet in een volledig nieuw tijdschrift. Meer informatie over de aanstaande veranderingen bij BASTT kan je op onze website nalezen.
De nieuwe vereniging wordt met naam en toenaam op 15 september voorgesteld in De Vooruit, Gent, tijdens het BASTT-feest om het 30-jarig bestaan van de vereniging te vieren, met hapjes, drankjes, muziek, en een hele boel genodigden. De dag wordt vergezeld van een contactdag over duurzaam licht.
Maar als eerste stap naar de nieuwe vereniging wordt er op 25 juni 2011 een nieuwe Algemene Vergadering en een nieuwe raad van bestuur verkozen. De Algemene Vergadering bestaat voortaan uit 40 leden van de vereniging. Uit deze Algemene Vergadering wordt vervolgens een Raad van Bestuur gekozen. De raad van bestuur verkiest vervolgens een voorzitter en een dagelijks bestuur. De locatie van de bijeenkomst wordt in de komende weken bekendgemaakt.
Kandidaturen voor de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur
Kandidaten voor de algemene vergadering mogen zich tot 10 juni a.s. melden bij het secretariaat, met vermelding van de volgende gegevens:
- Naam en voornaam
- Adres
- GSM
- Email
- werkgever(s)
- functie
- paritair comité
- ook kandidaat Raad van Bestuur (?)
Kandidaten worden verwacht kennis genomen te hebben van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Algemene Vergadering en van de Raad van Bestuur van de vereniging (zie hieronder).
De nieuwe Algemene Vergadering en Raad van Bestuur treden effectief aan na neerlegging van de herziene statuten van de vereniging, in de loop van augustus - september 2011.
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de AV en de RvB
De Algemene Vergadering bestaat voortaan uit maximaal 40 leden van de vereniging, en heeft de volgende bevoegdheden:
- het wijzigen van de statuten;
- goedkeuring van de begroting en jaarrekening;
- het benoemen en afzetten van bestuurders;
- uitsluiting van een lid;
- en eventueel de ontbinding van de vereniging.
De overige bevoegdheden met betrekking tot het bestuur van de vereniging zijn voorbehouden aan de Raad van Bestuur en het Dagelijks Bestuur.
De Algemene Vergadering komt één maal per jaar samen, in het eerste kwartaal van het jaar. Meervoudige afwezigheid van de bijeenkomsten leidt automatisch tot uitsluiting uit de Algemene Vergadering. De eerstvolgende Algemene Vergadering heeft op 29 juni 2011 plaats.
De Raad van Bestuur bestaat voortaan uit maximaal 10 leden uit de Algemene Vergadering, en is bevoegd voor
- uitvoeren van de in de statuten en door de Algemene Vergadering vastgelegde activiteiten;
- het benoemen van een voorzitter en ondervoorzitter;
- het benoemen en afzetten van het Dagelijks Bestuur;
- het opvolgen van sectorspecifieke werkgroepen en thema’s zoals hieronder toegelicht;
- het inhoudelijk organiseren van contactdagen en andere publieke momenten;
- het vertegenwoordigen van de vereniging op de activiteiten en publieke momenten van de vereniging en andere sectorverenigingen;
- het verzamelen en doorspelen van nieuws en informatie ten behoeve van de leden en de activiteiten van de vereniging;
- het inwinnen van sponsors of andere vormen van financiering voor de vereniging.
Elk bestuurslid engageert zich in een specifiek domein en leidt de desbetreffende werkgroep. Deze werkgroepen leveren inhoudelijke ondersteuning voor het tijdschrift, contactdagen, en standpunten die de vereniging verdedigt. De volgende werkgroepen worden door telkens één bestuurslid opgevolgd:
- architectuur;
- duurzaamheid en innovatie;
- geluid;
- licht;
- multimedia;
- opleidingen;
- scenografie;
- sectorkennis;
- technieken;
- veiligheid.
De Raad van Bestuur komt zesmaandelijks samen, telkens begin maart en eind november. De bestuursleden kunnen om de 3 jaar verkozen worden door de Algemene Vergadering. Kandidaat bestuursleden maken hun kandidatuur op voorhand bekend. Het niet nakomen van de taken van de Raad van bestuur, of meervoudige afwezigheid van de bijeenkomsten leidt automatisch tot uitsluiting uit de Raad van Bestuur. De eerstvolgende verkiezing van de Raad van Bestuur heeft op 25 juni 2011 plaats.
Bestuursactiviteiten zijn niet bezoldigd. Een reële onkostenvergoeding kan evenwel toegekend worden voor gemaakte onkosten ten bate van de activiteiten van de vereniging.
Huidige Algemene Vergadering (2008):
- Yves DE BRUYCKERE
- Pieter DE KIMPE (ontslagnemend)
- Frankie GOETHALS
- Sieber MARLY (ontslagnemend)
- Johan PENSON
- Geert TORFS
- Barbara VANDENDRIESSCHE
- Ivo KERSMAECKERS
- Jan STRICKX
Huidige Raad van Bestuur (2007):
- Yves DE BRUYCKERE
- Pieter DE KIMPE (ontslagnemend)
- Frankie GOETHALS
- Sieber MARLY (ontslagnemend)
- Johan PENSON
- Geert TORFS
- Barbara VANDENDRIESSCHE
- Ivo KERSMAECKERS
- Bart SMEKENS
- Jan STRICKX
|